6 lutego w sali gimnastycznej Szkoły Podstawowej w Kozłowie Szlacheckim odbyło się spotkanie projektantów, przedstawiciela Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z mieszkańcami naszej gminy (i nie tylko) w sprawie przebiegu planowanej drogi ekspresowej S50, która ma stanowić część Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. Spotkanie dotyczyło usytuowania węzła drogi S50 z drogą krajową DK92 w Starym Dębsku i odcinka planowanej trasy od granicy z Gminą Rybno.
Nowa droga S50 będzie drogą dwujezdniową, mającą po trzy pasy ruchu w każdą stronę. Pas gruntu, jaki będzie potrzebny pod jej urządzenie będzie miał szerokość ok. 120 m. Będzie to zatem ogromna ingerencja w grunty wielu osób. Spowoduje też konieczność zlikwidowania wielu budynków. W obrębie tylko wspomnianego węzła to budynki należące do pięciu firm i trzy budynki mieszkalne. Do tego dodać należy problemy z dojazdem do pól, zniszczenia dróg, urządzeń melioracyjnych (wiele z nich nie jest naniesionych na mapy), zniszczenie środowiska naturalnego, hałas, spaliny, wzmożony ruch na drogach, zwiększenie zagrożenia bezpieczeństwa. Czy tak musi być?
Rozumiemy, że kraj powinien się rozwijać i chętnie korzystamy z dróg ekspresowych i autostrad. Poruszanie się nimi jest komfortowe, ogranicza przejazd przez wiele miejscowości i skraca czas dojazdu. Rozumiemy, że należy odciążyć od ruchu tranzytowego ulice w Warszawie. Domagamy się jednak, aby proces projektowy przebiegał w pełni transparentnie. Tymczasem dwa lata temu opracowano tzw. Studium korytarzowe. W dokumencie tym przedstawiono cztery warianty przebiegu drogi S50. Co więcej, wskazano wariant najkorzystniejszy, który na poniższej mapie został oznaczony kolorem zielonym dodatkowo zakreślony różową linią przerywaną.
W wariancie tym planowana trasa S50 omija Sochaczew od wschodu. W uzasadnieniu tego wyboru czytamy: „Analiza wielokryterialna wskazała korytarz, który wypadł najkorzystniej pod względem czterech grup kryteriów: środowiskowych i społecznych (zestaw cech obejmujących dane dotyczące środowiska przyrodniczego i społecznego), technicznych (zestaw cech ruchowych, inżynierskich i planistycznych), ekonomicznych (zestaw cech obejmujących nakłady inwestycyjne, wskaźniki ekonomiczne) oraz sieciowych (zestaw cech definiujących sieć dróg oraz jej wpływ na otoczenie), na które składało się 19 kryteriów cząstkowych”. (https://www.gov.pl/web/gddkia/s10-i-obwodnica-aglomeracji-warszawskiej---podsumowanie-spotkan-z-samorzadami )
Tymczasem w materiałach, które otrzymaliśmy i które nam przedstawiono na spotkaniu, nie można się doszukać warianu uznanego przez ekspertów za najlepszy. Mieszkańcy pytają co się stało, że rozwiązanie najkorzystniejsze zostało pominięte na kolenym etapie projektowania. Projektanci i przedstawiciel GDDKiA nie byli w stanie na to pytanie odpowiedzieć. Co najmniej dziwnym wydaje się fakt, że płaci się ekspertom za badania, opracowania, wskazanie opcji najkorzystniejszych po to, aby finalnie wybrać to co gorsze. Taką drogę buduje się na dziesiątki, jeśli nie setki lat. Dlaczego od samego początku na bazie rozwiązania gorszego? Będziemy domagać się informacji, kto podjął decyzję o odrzuceniu wariantu najkorzystniejszego i na jakiej podstawie.
Mieszkańcy zebrani na spotkaniu (ponad 100 osób) niemal jednogłośnie (był tylko jeden głos przeciwny) wskazali, że nie chcą, aby przez teren naszej gminy przebiegała droga ekspresowa S50 w miejscu zaproponowanym przez projektantów.
Zachęcam do wypowiadania się na ten temat w ankietach, które można znaleźć pod adresem: https://oaw-s10-dk92.pl/wp-content/uploads/2023/01/Formularz_opinii.pdf (należy je przesłać do 24 lutego) oraz w mediach społecznościowych. Proszę o lobbowanie w naszej sprawie u osób decyzyjnych.
Poprowadzenie drogi S50 w zaproponowany nam sposób skazuje wielu naszych mieszkańców na opuszczenie swoich domów, na utratę pracy, na życie naszych dzieci i wnuków w ciągłym hałasie. Chyba wystarczy, że pasy startowe Centralnego Portu Komunikacyjnego kierują większość starujących samolotów w naszą stronę. Co zostawimy po sobie przyszłym pokoleniom?
Maciej Mońka
Wójt Gminy Nowa Sucha